Skąd się bierze efekt jojo ?

Skąd się bierze efekt jojo ?

Gdybyśmy efektu jojo dostawali tylko od zbyt niskokalorycznych diet, problem anoreksji by nie istniał.

Dzisiaj piszę o tym, co mnie bardzo gryzie nie tylko kiedy mówią o tym osoby po X przebytych dietach, ale przede wszystkim specjaliści. A motywatorem do napisania tego artykułu był komentarz jednej Pani na Instagramie, która napisała „ każdy dietetyk jest do niczego układa diety poniżej PPM i potem po powrocie do normalnego jedzenia efekt jojo gwarantowany”. Widzicie już w czym tkwi problem ?

Jak to jest z tym efektem jojo?

Kochani od jadłospisów, które daje Wam wasz dietetyk nie ma powrotu do „normalnego jedzenia”. To właśnie Wasze „normalne jedzenie” spowodowało, że jesteście tu gdzie jesteście. Jeśli nie będziecie kontynuować zdrowych nawyków żywieniowych i wrócicie do swojego poprzedniego sposobu odżywiania to logiczne, że kilogramy wrócą.  Wrócą i to podwójnie ! Dlaczego?

Odchudzanie ma też swoje minusy

Odchudzanie to proces, który powoduje, że poprawia się wydolność organizmu, ciśnienie krwi się normuje, glukoza na czczo ulega zmniejszeniu… itd. Same plusy ! Ale jest też jeden minus ! Każda próba odchudzania będzie negatywnie wpływać na Wasz skład ciała. Każdorazowo proces odchudzania będzie wiązał się z utratą masy mięśniowej. Im mniej jecie, tym więcej mięśni będziecie tracić w czasie tego procesu. I to właśnie dlatego boimy się tych głodówkowych diet rzędu 500/800 kcal, ponieważ powodują one znaczny spadek masy ciała właśnie z mięśni. A przecież chcemy redukować tkankę tłuszczową, bo to jest znacznie bardziej korzystne.

Z czym się wiąże spadek masy mięśniowej ?

Każdy ubytek mięśni będzie obniżał Waszą podstawową przemianę materii. Podstawowa przemiana materii (w skrócie PPM) to minimalna ilość kilokalorii jakie organizm zużywa na podstawowe funkcje życiowe. Jest wyjściowym parametrem do obliczania całkowitej ilości kcal jakie powinniście jeść na diecie redukcyjnej czyli odchudzającej.

Mięśnie to taka tkanka, która do pracy potrzebuje energii, więc im mniej jej macie tym mniej energii zużywa Wasz organizm. Jeśli odchudzacie się po raz kolejny, to Wasz skład ciała ulega znacznemu pogorszeniu i tak za każdym razem. Przy kolejnej próbie odchudzania wasz deficyt kaloryczny musi być większy aby osiągnąć efekt spadku masy ciała. Przez to staje się ono trudniejsze i bardziej restrykcyjne. To naturalne, ponieważ powracając do swojej poprzedniej masy ciała macie te same kg, ale już inny skład ciała. Więcej tkanki tłuszczowej, mniej tkanki mięśniowej, co za tym idzie dużo niższe zapotrzebowanie na energię.

efekt-jojo

Dietetyku informuj swojego pacjenta

Dietetyku uświadamiaj swoich pacjentów, że to nie tylko zbyt niskokaloryczne diety wpływają na to czy kilogramy wrócą ze zdwojoną siłą, ale przede wszystkim brak kontynuacji zdrowych nawyków żywieniowych. Jak skończyłam studia to wydawało mi się to oczywiste, ale naprawdę nie jest, dlatego zachęcam abyście o tym mówili tak często jak to możliwe.

Ja ze swojej strony staram się układać jadłospisy w taki sposób aby można było się uczyć przede wszystkim porcji i minimalizować czas pracy w kuchni. Im łatwiejszy jadłospis tym większa szansa na to, że ktoś będzie go kontynuował całe życie. Tak dobrze czytasz, całe życie. Ja swoim pacjentom mówię, że to co ode mnie dostają to nie dieta na 2 miesiące, ale nowy sposób odżywiania. Dlatego pozwalam im wymieniać produkty, zjeść kebaba czy napić się piwa. Wielu z nich po 3 miesiącach współpracy doskonale wie, że nie musi się trzymać każdego grama, a masa ciała spada mimo wszystko.

Pamiętajcie o tym, kiedy następnym razem podejmiecie próbę odchudzania 🙂

Gdybyście potrzebowali w tym pomocy zapraszam Cię do kontaktu na moim Fb . 

Sprawdź moją ofertę i cennik 🙂

Pozdrawiam

mgr Dietetyk Kliniczny Ewelina Ozimek

efekt jojo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *