Regularność posiłków, czy warto jeść śniadanie ?

Śniadanie czy warto je jeść ?

Śniadanie czy warto je jeść ? Bardzo ważnym elementem zmiany nawyków żywieniowych jest świadomość. Dobrze jest wiedzieć po co i dlaczego warto wprowadzać niektóre zmiany. Większość osób tak naprawdę wie, że regularne spożywanie posiłków, w tym tego najważniejszego czyli śniadania jest istotnym elementem zdrowego odżywiania. Jak myślicie ile osób to robi ? Moim zdaniem, ciężko jest wprowadzić jakąś zmianę tylko dlatego, że „tak się powinno robić”. Uważam, że podstawą jest odpowiedź na pytanie”dlaczego?”, czyli jakie korzyści płyną ze zmiany.

Bardzo często zdarza się tak, że problemy ze zdrowym odżywianiem zaczynają się właśnie od nieregularnych posiłków. Nie zdążyliśmy zjeść śniadania bo trzeba było zawieźć dziecko do przedszkola, potem je odebrać więc nie było czasu zjeść też obiadu. W końcu po całym dniu znajdujemy chwilę spokoju wieczorem i wtedy zaczyna się uczta. Kto z Was obserwuje u siebie takie zachowanie ?

sniadanie-dietetykchorzow

Dlaczego warto jeść śniadanie ?

Regularne jedzenie śniadania to jeszcze nie gwarancja sukcesu, ale taki nawyk, który bardzo ułatwia utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Dlaczego ? Ponieważ zjadanie regularnie posiłków w tym śniadania do dwóch godzin od wstania, zmniejsza ryzyko napadów wilczego głodu wieczorem. Tak naprawdę jeśli jesteś teraz na diecie redukcyjnej to w sumie możesz zjeść te zaplanowane kcal w jednym posiłku i schudniesz, ale najważniejsze to regularne rozłożenie tej energii, właśnie po to aby nie doprowadzać się do napadów głodu.

Podobnie jest z jedzeniem słodyczy, zastanów się kiedy najczęściej sięgasz po coś słodkiego ? Zaobserwuj czy nie kupujesz batonika wtedy kiedy jesteś głodny ?

Każdy z nas jest inny i nie każdemu jedzenie śniadania służy. Natomiast ja ze swojego doświadczenia w pracy z pacjentami wiem, że po wprowadzeniu regularnych posiłków w tym śniadania odczuwanie głodu znacznie się zmienia. Mija ochota na słodycze i obniża się uczucie łaknienia w godzinach wieczornych. To jak zaczniesz swój dzień wpływa na Twoje późniejsze wybory, dlatego warto jeść śniadanie !

Oprócz tego, śniadanie to posiłek, który ma nam dostarczyć energii do pracy. Ciężko jest się poruszać samochodem bez paliwa, to dlaczego odcinamy sobie źródło energii już na początku dnia ? Nasz mózg potrzebuje węglowodanów do lepszej pracy i koncentracji, dlatego jeśli zależy nam na wysokiej wydajności dobrze zbilansowane śniadanie to podstawa.

„Co jeśli ja nie odczuwam głodu z rana ?”

W takiej sytuacji są zawsze dwa rozwiązania. Nie musisz jeść śniadania zaraz po przebudzeniu. Posiłek ten powinien być zjedzony do dwóch godzin od wstania, dlatego możesz przygotować kanapki dzień wcześniej i wziąć je do pracy.

Innym sposobem są dobrze zbilansowane koktajle. Pomysł ten zazwyczaj podoba się osobom, którym towarzyszy notoryczny brak apetytu w godzinach porannych. Łatwiej w takiej sytuacji jest coś wypić niż zjeść. Wrzuć do wysokiego naczynia ulubione owoce, dodaj płatki owsiane, garść orzechów, zalej mlekiem lub kefirem, zmiksuj i gotowe 🙂

Podsumowując, śniadanie to nie gwarancja idealnej sylwetki, ale przydatne narzędzie do kontrolowania łaknienia. Jedzenie śniadania po prostu ułatwia nam utrzymanie masy ciała. Nie muszą to być wykwintne posiłki, jedz to, co jesteś w stanie przygotować nawet jeśli to kanapki od poniedziałku do piątku. W weekend możesz sobie pozwolić na coś bardziej pracochłonnego.

Zachęcam Cię do przeglądnięcia moich pomysłów na poranne posiłki. Znajdziesz je tutaj. 

Natomiast jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami zaobserwuj mnie na IG lub Fb, tam zawsze umieszczam informację o nowych wpisach 🙂

Miłego dnia

Dietetyk Kliniczny Ewelina Ozimek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *