Zapotrzebowanie na płyny

Dlaczego warto dbać o swoje nawodnienie ?

O korzystnym wpływie prawidłowego nawodnienia wie niemalże każdy, ale mało kto tak naprawdę wypija tyle wody ile powinien. Dlaczego spożycie odpowiedniej ilości płynów jest takie ważne?

  • brak odpowiedniego nawodnienia powoduje upośledzony transport wielu składników, m.in. tlenu do komórek dzięki czemu rozkład tkanki tłuszczowej jest zmniejszony
  • woda może przyśpieszać metabolizm
  • odpowiednia podaż płynów zmniejsza uczucie głodu
  •  zastępując wodą słodkie napoje, zmniejszamy ilość insuliny we krwi między posiłkami, co za tym idzie zwiększamy proces rozkładu tkanki tłuszczowej
  •  brak odpowiedniego nawodnienia, zmniejsza wydolność organizmu podczas treningów, co za tym idzie, są ona krótsze i zazwyczaj kończą się mniejszym wydatkiem energetycznym niż byśmy oczekiwali
  • woda, szczególnie mineralna jest od doskonałym źrodłem wapnia oraz magnezu

Zapotrzebowanie na płynydietetyk_chorzow_woda

Każdy z nas wykazuje indywidualne zapotrzebowanie na PŁYNY w ciągu dnia. Może się ono zmieniać w zależności od temperatury, aktywności fizycznej, czy klimatu. Ile tych płynów powinniśmy dostarczyć można obliczyć za pomocą prostego wzoru, który podaję poniżej

Jeśli dana osoba waży np. 76 kg to w sumie powinna dostarczyć 2340 ml PŁYNÓW.

Jak to obliczyć ?

10 pierwszych kg masy ciała x 100 ml płynów +10 kolejnych kg masy ciała x 50 ml płynów+X pozostałych kg masy ciała x 15 ml płynów

Specjalnie podkreślam dużymi literami płyny, ponieważ wliczają się w to również warzywa, owoce, zupy, kawa, herbata i wszelkie inne napoje spożyte w ciągu dnia.

Mimo wszystko zawsze zalecam, aby te podstawowe 1500 ml/2000 ml było dostarczone w postaci czystej WODY mineralnej !

Jaka woda to woda mineralna?

To jaką wodę wybieracie ma bardzo duże znaczenie, dlatego zachęcam was do sprawdzania etykiet zanim zdecydujecie się na zakup.

Poniżej podaje podział wód ze względu na zawartość składników mineralnych

  • < 50 mg/l bardzo niskozmineralizowane
  • od 50 do 500 mg/l niskozmineralizowane
  • od 500 do 1500 mg/l średniozmineralizowane
  • > 1500 mg/l wysokozmineralizowane

Dla dorosłego, zdrowego człowieka najlepszym wyborem będzie woda wysokozmineralizowyana. Taka woda bogata jest związki mineralne, które często trudno jest uzupełnić z dietą np. wapń. Z doświadczenia wiem, że mało kto dostarcza z dietą tyle tego składnika ile powinien, dlatego dobrym uzupełnieniem waszej diety będą wody mineralne. Dodatkowym atutem jest fakt, iże składniki mineralne występują w niej w postaci jonów, a to zwiększa ich wchłanialność.

Pamiętajcie o piciu wody o każdej porze roku, nie tylko w czasie upałów. Woda i zawarte w niej związki są nam niezbędne do życia cały rok, niemniej jednak czas upałów to stan kiedy nasze zapotrzebowanie na wodę i płyny znacznie wzrasta. Dlatego ja swoim podopiecznym zawsze mówię, że tak jak nie wychodzimy z domu bez telefonu i portfela, tak w czasie upałów nie wychodzimy z butelką wody.

Inne podobane artykuły znajdziecie tutaj. 

Bibliografia

 

  1. Praktyczny podręcznik dietetyki, pod red. M Jarosza, Instytutu żywności i żywienia, Warszawa 2010.
  2. Kaczor, A. Lolo, O. Pakieła, D. Wójcik, M. Zajbt, M. Wełnicki, W.B. Duda-Król, A. Mamcarz, Najczęstsze przyczyny hospitalizacji chorych w wieku sędziwym na oddziale wewnętrzny. GERENTOLOGIA POLSKA, Tom19, nr 3-4, 146-149.
  3. M. Jarosz, Normy żywienia dla populacji polskiej-nowelizacja, wydawca: Instytut żywności i żywienia, Warszawa 2012, str. 143-154.
  4. EC.Rush, Water: neglected, unappreciated and under researched, European Journal of Clinical Nutrition, May 2013, 67, 492-495.
  5. Jequier E et al. Water as an essential nutrient: the physiological basis of hydration. Eur J Clin Nutr 2010; 64: 115-123

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *